Archetypy
Na svete je veľa značiek, a predsa ich vieme zadeliť do 12 skupín.
Archetypy ako „praobraz ľudí“, sú univerzálne a vyskytujú sa vo všetkých kultúrach, náboženstvách, skrývajú sa v literatúre, v psychológii, v umení, v našich snoch aj v marketingu. Archetypy majú svoj pôvod v antickom Grécku. Túto teóriu do hĺbky prepracoval (skvelý) psychológ Carl Gustav Jung.
(Pri budovaní značky si jeden z nich zvolte, ako dominantný. Druhý, poprípade tretí, je vždy doplnkový. Archetyp využívajte vo všetkých komunikačných kanáloch, v textoch aj vizuáloch. Buďte archetypom, ktorý vás so zákazníkmi spojí.
Kto som? Aká je moja značka? Po čom túžim a po čom túži môj ideálny zákazník?
REBEL
-pravidlá sú na to, aby sa porušovali.
Cieľ: zvrátiť alebo zničiť to, čo nefunguje, oslobodenie od zriadenia (zákonov) pomocou narušenia, šoku
Najväčší strach: byť bezmocný, bezvýznamný
Zákazník: Chce zmeniť svet k lepšiemu, no podľa vlastných predstáv. Nerád sa prispôsobuje väčšinovej spoločnosti, opovrhuje pravidlami a predpismi, ktoré podľa neho obmedzujú skutočnú slobodu. V srdci ide zväčša o dobrého človeka, no hnev je súčasťou jeho motivácie a často hnacou silou. Za svoje ideály je ochotný bojovať.
Posolstvo značky: nemusíte sa uspokojiť s tým, čo máte. Choďte a zoberte si to.
dokážte im, že vidíte svet ako oni. Z vašej značky musia cítiť, že status quo a konformita sú vašimi spoločnými nepriateľmi, ktorými pohŕdate. Prejavovaním revolučných myšlienok sa naopak stanete rýchlo súčasťou „ich gangu.“ Vyhnite sa formálnej komunikácii a nebojte sa vyjadriť odhodlanie, postoj a rebéliu. Nebojte sa stáť „proti tým ostatným.“
Tento archetyp značky sa najviac hodí automobilovému priemyslu, prípadne ťažkej technike, alternatívnemu oblečeniu produktom/službám zameraným na subkultúry aj tetovacím štúdiám.
Hlas značky: úprimný, surový, čestný
KÚZELNÍK
-všetko je možné.
Cieľ: snaží sa pochopiť zákony fungovania sveta a vesmíru
Najväčší strach: nepredvídané negatívne následky
Zákazník: Chce, aby sa sny plnili magickým, čarovným spôsobom. Je presvedčený, že sme obmedzení len vlastnou mysľou. Verí v mystickú silu, transformáciu, oprostenie sa od zákonov reality a poznaného, ktoré nás dovedie k lepšej budúcnosti. Túži po vedomostiach, no s ľuďmi sa o ne väčšinou nedelí. Používa ich, aby ohromil vlastnou víziou a pozval do lepšieho, magického sveta.
Posolstvo: Všetko je možné, len tomu musíš veriť.
Vytvorte pocit, že ponúkate niečo mystické, magické a oslobodzujúce.
Kúzelník môže byť účinný najmä pri značkách pôsobiacich v oblasti zábavného priemyslu, zdravia, relaxu či krásy
Hlas značky: expanzívny, flexibilný, charizmatický
HRDINA
-kde je vôľa, tam je cesta.
Ak všetko vyzerá byť stratené, prichádza hrdina a vyrieši situáciu. Hrdina je najstarším a najobľúbenejším archetypom, ktorý je hojne používaný v našej spoločnosti.
Cieľ: docieliť taký úspech, ktorý zlepší svet
Najväčší strach: slabosť, zraniteľnosť
Zákazník: je zvyknutý tvrdo pracovať a zbierať zručnosti, ktoré považuje za potrebné. Je hrdý na to, že ho práve väčšie množstvo práce odlišuje od iných. Oplýva odvahou a odhodlaním, ktoré považuje za najlepšie ľudské vlastnosti. Je čestný, rád čelí výzvam a bojuje proti násilníkom. Porážky či zlyhania opakuje dovtedy, kým sa z nich nestanú víťazstvá.
Posolstvo: urobme svet lepším miestom
mali by ste ich inšpirovať a dbať na to, aby sa vďaka vám cítili dostatočne schopní uspieť a dosiahnuť to, čo chcú. Hrdinovia chcú byť neustále motivovaní a vyhľadávajú inšpiráciu, ktorá ich bude posúvať vpred.
Hlas značky: motivačný, sebavedomý, priamy, úprimný
MILENEC
-mám oči len pre Teba
Archetyp Milenca riadi všetky druhy lásky – od rodičovskej, cez priateľskú, mileneckú až po duchovnú lásku a lásku k sebe samej. Silne podporuje identifikáciu s vlastným pohlavím.
Cieľ: byť vo vzťahu k ľuďom, práci a prostrediu, ktoré milujú, vytvárať zážitky, príťažlivosť
Najväčší strach: byť sám, nechcený, nemilovaný, nepovšimnutý
Zákazník: Túži byť žiadaný. Vyhľadáva zážitok blízkosti a intimity. Jeho motiváciou je stať sa fyzicky aj emocionálne príťažlivejším a zlepšiť svoju schopnosť „prilákať iných.“ Obáva sa straty, samoty a toho, že ostane nepovšimnutý, nemilovaný. Vášnivé túžby “Milenca” mu často zakrývajú zdravý úsudok.
Posolstvo: Vaša krása je neprehliadnuteľná
vzbudiť túžby po spojení s vami, musí sa s vašou značkou cítiť príťažlivejší a zmyselnejší. Rovnako zmyselný odporúčame zvoliť aj tón komunikácie. Ten je pri pôsobení na “Milencov” dôležitejší ako u iných archetypov. Keďže vyhľadávajú zmyslové potešenie a intimitu, značky môžu použiť všetko, čo tieto pocity navodzuje. Vôňa, dotyk, hudba, zvuky, atraktívny vizuál, červená farba a pod.
Hlas značky: milujúci, vášnivý, bohatý na prídavné mená
ŠAŠO
-človek bez zábavy je ako človek bez duše
Cieľ: mať potešenie zo života, užívať si, robiť svet lepším miestom
Najväčší strach: nudiť sa, alebo nudiť ostatných
Zákazník: Žije život v prítomnom okamihu, užíva si ho a rád sa baví. Nejde mu len o svoju zábavu, chce baviť všetkých naokolo. Nemá rád nudu, je optimistický, v zlej nálade dlho nevydrží, keďže v každej situácii vidí aj to dobré. Je dušou večne mladý a dieťa v sebe udržiava dlho potom, ako všetci jeho rovesníci a priatelia „z neho vyrastú.“
Posolstvo: Život je príliš krátky, uvoľni sa a začni ho žiť.
vyzdvihnite pozitívne stránky života a prinášajte smiech. Každý sa rád smeje a ak má značka potenciál tento archetyp vhodne využiť, “Šašo” sa môže stať elementom, ktorý ju odlíši od konkurencie a zvýši jej obľúbenosť.
Hlas značky: nadšený, sebavedomý, vtipný, výrazný, poukazujúci na pochabosti života
JEDEN Z NÁS
-si presne ako ja
Cieľ: vytvoriť si vzťah, patriť niekam
Najväčší strach: byť vynechaný, ignorácia od ostatných, vystúpiť z davu
Zákazník: Chce niekam patriť. Je rád súčasťou komunity, naopak nerád vytŕča z davu. Je priateľský, normálny, nepotrebuje byť centrom pozornosti, príliš zábavný, príliš neslušní ani príliš nahlas. S ľuďmi dobre vychádza a je dôverčivý, aj keď sa bojí odmietnutia a neprijatia. Snaží sa zapadnúť, na ľudí pôsobí dobrým dojmom.
Posolstvo: Buďme k sebe úprimní, starajme sa o seba. Iba tak môžeme žiť v harmónii.
Aj vaša značka je jedným z nich. Aj vy ste „Normálny človek.“ Pocit spolupatričnosti je to najviac, čo môžete tejto cieľovej skupine dať. Archetyp „Normálneho človeka“ sa hodí značkám, ktoré sa točia okolo každodenných aktivít, pričom tento archetyp môžu používať so správou -> “Je v poriadku byť normálny.”
Hlas značky: priateľský, skromný, čestný, praktický
OPATROVATEĽ
– Miluj svojho blížneho ako seba samého
Cieľ: pomáhať ostatným
Najväčší strach: sebectvo a nevďačnosť
Zákazník: nezištná osobnosť, ktorá túži chrániť a starať sa o ostatných, najmä o tých, ktorí to potrebujú. Často vystupuje „matersky“ a tých, ktorí sú v núdzi, berie pod ochranné krídla, kým sa nestanú silnejšími a schopnými postarať sa o seba sami.
Posolstvo: všetci musíme priložiť ruku k dielu a vzájomne si pomáhať.
Archetyp „Opatrovateľ“ sa dokonale hodí značkám, ktoré pomáhajú ľuďom v núdzi. Ich jemný, premyslený, veľkorysý a materský prístup ponúka pocit bezpečia, ktorý uspokojuje potreby ohrozených ľudí. Nepôsobia len priamo na ľudí v núdzi, ale na širšie publikum, ktoré chce prispieť k pomoci ohrozenej skupine či prírode. Komunikácia takýchto značiek vzbudzuje v zákazníkoch pocit ochrany.
Hlas značky: pozorný, láskavý, dôveryhodný
VLÁDCA
-moc nie je všetko. Je to jediné.
Cieľ: Vytvoriť prosperujúcu a úspešnú komunitu
Najväčší strach: chaos, zvrhnutie, strata vplyvu, kontroly
Zákazník: Je dominantnou osobnosťou a túži po vládnutí. V komunikácii je autoritatívny až zastrašujúci. Jeho cieľom je neustále prosperovať a byť úspešným vo všetkom, čo si zaumieni. Má rád ľudí, ktorí tento prístup oceňujú, rešpektujú ho ako vedúcu osobu a sú k nemu lojálni. Je sebavedomý, zodpovedný, život má pod kontrolou a to isté očakáva od ostatných. Sám seba vidí na vrchole spoločnosti a túto pozíciu si dokáže agresívne brániť.
Posolstvo: Si úspešný v živote aj v práci. Oceň svoju jedinečnosť.
k si ich chcete získať, ukážte im vaše postavenie, moc a rešpekt. Musia vidieť, že ste “na vrchole rebríčka” a že zo spolupráci s vami budú profitovať. Dajte im vedieť, že u vás budú súčasťou „exkluzívneho V.I.P. klubu.“ Komunikácia orientovaná na masy nepritiahne ich pozornosť.
Hlas značky: na úrovni, vyšší štýl
TVORCA
-ak si to dokážeme predstaviť, dokážeme to vytvoriť.
Cieľ: uskutočniť víziu, zdokonaliť umelecké zručnosti, vyjadriť sa, vytvoriť niečo
Najväčší strach: priemernosť, strata inšpirácie
Zákazník: Potrebuje nejakým spôsobom vyjadriť svoj talent a prostredníctvom tohto talentu naplniť svoju víziu.
Posolstvo: hľadajte originalitu a osloboďte svoju tvorivosť
musíte sami niečo tvoriť, tvorivý proces u ľudí podporovať a inšpirovať ich k sebavyjadreniu. Značky, ktoré poskytujú prostriedky alebo nástroje na tvorivé sebavyjadrenie by mali s týmto archetypom určite pracovať. Využívať predstavivosť publika, vzbudzovať ich túžbu inovovať a podporovať ich k vlastnému, originálnemu vyjadreniu myšlienky.
Hlas značky: unikátny, vizuálny, bohatý na metafory
NEVINNÝ
-život je jednoduchý
Cieľ: byť šťastný, udržiavať život čistý a jednoduchý
Najväčší strach: robiť niečo zlé, nesprávne
Zákazník: človek s pozitívnou osobnosťou, optimistickým pohľadom na svet, ktorý túži po bezpečí a šťastí pre seba aj ostatných. Je čestný, „čistý“ a bez zlých úmyslov. Nezávidí, verí v originalitu každého človeka a v každom vidí krásu.
Posolstvo: Najprospešnejšie veci v živote sú čisté a jednoduché
musíte si získať ich dôveru jednoduchou, čestnou a pozitívnou komunikáciou. Negatívna komunikácia založená na obviňovaní je krok vedľa. Vašu značku si musia spojiť s pocitom bezpečia a ak im prinesiete aj pocit rozpoznania ich vnútornej krásy, vytvorí sa medzi vami silné spojenie.
Hlas značky: jednoduchý, výstižný, veselý Čo zákazníci cítia: „Môžem to urobiť“, cítia radosť, povzbudenie
MUDRC
-pravda Ťa oslobodí
Cieľ: pochopiť svet, naučiť ostatných to, čo viete vy
Najväčší strach: byť podvedený, zavádzaný, alebo nevedomý, byť oklamaný
Zákazník: hľadá pravdu, vedomosti a múdrosť. Jeho hnacou silou je túžba porozumieť svetu a podeliť sa o toto porozumenie s ostatnými. Je celoživotným študentom, rád vyjadruje svoje názory vo filozofických rozhovoroch. Radšej však odovzdáva svoju múdrosť niekomu, kto ju môže použiť na zmenu sveta, než by mal svet zmeniť sám.
Posolstvo: vzdelanie je cesta k múdrosti a v múdrosti sú odpovede.
pri komunikácii dajte hold ich inteligencii. Ocení slovnú zásobu na vysokej úrovni s navrstveným alebo filozofickým významom. Naopak na zjednodušené, nepodložené a hlúpe správy reagovať nebude. Očakáva faktické a dobre overené informácie, ktorých pravdivosť by mala byť „nepriestrelná.“
Hlas značky: skutočný, rozhodný, autoritatívny, inteligentný
OBJAVITEĽ
-nesnaž sa ma zastaviť
Cieľ: zažiť lepší, autentickejší život a slobodu
Najväčší strach: uväznenie a vnútorná samota, prispôsobenie sa
Zákazník: je odvážny, dobrodružný a miluje výzvy. Výzvy sú pre neho viac o pochopení seba samého ako o obdive iných. Je na večnej ceste neustáleho (seba)objavovania.
Posolstvo: Máš len jeden život. Urob všetko, aby si skutočne žil.
dajte nejakú výzvu. Tej sa väčšinou rád chytí. V propagácii ukazujte svet ako krajinu bez hraníc a vyzvite ho, aby ho preskúmal, najlepšie s vašou značkou vo vačku, na nohách či na chrbte. Moderná spoločnosť a bežný život by mali byť vašimi spoločnými nepriateľmi.
Hlas značky: otvorený, vynaliezavý, tolerantný